| Fordland-intro | Modellen | Wallpapers | Fotoalbum | Ford Fun | XR/RS/Cosworth | Links | Ford Extra |
Sitemap: Home > Artikel details >

RS2000 Cabrio

Minder...

Project:
Escort 1600 XR3i Cabrio ombouwen naar RS2000 Cabrio

Benodigdheden:
Escort 1600 XR3i Cabrio (bouwjaar 1991)
Escort RS2000 (bouwjaar 1992)



Aandachtspunten:
150 PK / 190 Nm in een cabrio.
Niet alleen de carrosserie is er niet op berekend, ook de remmen hebben aandacht nodig.

Hoe dit project succesvol is volbracht, kunt u hier volgen.

Originele XR3i Cabrio



Een RS2000 met goede motor en slechte carrosserie.


Strippen en kaal maken.


Gedemonteerde onderdelen:
* Motor (2.0 liter DOHC 16 klepper, 150 PK, 190 Nm)
* Computer + zekeringkast + bedrading compleet
* Versnellingsbak (MTX75)
* Remschijven (20 mm groter)
* Remklauwen
* Wielophanging voor (schokbrekers, aandrijfassen, fuseestukken, stabilisatorstang)
* Motorophangframe (ivm extra bevestigingspunt voor versnellingsbak)
* Stuurhuis, stuurkogels, stuurbekrachtigingsleidingen
* Radiator + waterslangen
* Wielophanging achter (Achteras met stabilisator, remschijven, schokbrekers)
* Uitlaat + kat vervanger
* Koplampen (breder ivm geintegreerde verstralers)
* Stadlichten (naast de koplampen)
* Cockpit (ivm het stoere rode randje)
* Stoelen
* Deurpanelen
* En nog wat kleine dingetjes ;-)

Als de motor compleet naast de auto ligt, kun je overal makkelijk bij om het netjes schoon te maken.




Cabrio op bokken en het veel te lichte CVH motortje uitbouwen.
Deze 1600 CVH motor heeft standaard iets meer dan 100 PK en ongeveer 135 Nm koppel. Dat is toch echt te weinig voor een 1200 kg wegende cabrio.


Ook de lege motorruimte kwam voor een grondige schoonmaakbeurt in aanmerking.
Na het strippen van alle mogelijke bedrading, werd de nieuwe bedrading helemaal nieuw ingewikkeld en aangebracht in de originele kabelklemmen.

Omdat de stabilisator van de RS2000 dikker is dan die van de Cabrio, werd ook die omgezet.
Hoe stijver, hoe lekkerder ;-)


Het originele ophangframe voor motor + bak mist een extra steunpunt voor de MTX75 versnellingsbak van de RS2000, dus ook dit complete frame werd overgezet.


Uiteraard na een grondige schoonmaakbeurt kon het nieuwe frame er onder.
Hier werd het complete onderstel (zowel voor als achter) onder de auto gedemonteerd. De remschijven aan de achterzijde komen goed van pas bij zoveel vermogen (meer dan 150 PK en 190 Nm)
Om een indruk te krijgen waar dit zit, hier komt dat onder de auto:


De 2.0 liter 16 klepper geeft aanzienlijk meer vermogen, dus ook meer warmte. Dus ook meer koeling. Vandaar dat de radiator ook uit de zwarte donor auto is gedemonteerd.


De keurig opgepoetste krachtpatser, voorzien van vers smeermiddel en nieuw filtertje is klaar voor montage.


Wie heeft de vieze handen? En wie staat er aan het bier? De rollen zijn duidelijk verdeeld (gelukkig maar) ;-)


Alles hangt erin, maar zit nog niet op zijn plaats.
Maar ondanks dat, is het einde in zicht. (En wie staat daar weer aan het bier?) ;-)


Motortechnisch kant en klaar. Alles netjes aangesloten, bedrading keurig in de daarvoor bestemde klemmetjes. Alle slangen goed vast, niets kan langs elkaar schuren.
De extra stabilisator op de schokbreker vast zetten als de auto weer helemaal zelf op de grond staat.

Het moment om deze krachtpatser te starten is aangebroken...
Eerst de accu opladen. (Na 2 dagen trekt de binnenverlichting de accu echt leeg).

Ondanks deze enige tegenslag was het "starten en lopen". Een geweldig gevoel (en geluid).


Het is toch echt een Cabrio.


De motorkap met bulten hoeft niet overgezet te worden. Die bulten van een RS2000 staan wel stoer, maar hebben geen enkele functie. Het model na 1992 heeft deze bulten zelfs niet meer. Het distributiedeksel raakt de motorkap echt niet met veel gas geven. De warmte ontwikkeling wordt tegengehouden door de isolatieplaat, dus je krijgt ook geen "oranje/roze" plekken.

De originele bumper van de Cabrio heeft geen ruimte voor knipperlichten. Bij de RS2000 zitten de knipperlichten immers niet naast de koplampen, dus moet er een andere voorbumper op. De RS2000 bumper is iets te "mager" naar mijn zin.
Dus....
Escort Cosworth bumper (inclusief verstralers en knipperlichten) monteren.


De prachtige Recaro stoelen, het stoere rode randje in de cockpit, het heerlijke pookje van de MTX75 versnellingsbak.


En hier is het dan. Het totaal plaatje.

De enige in Nederland, een echte Escort RS2000 Cabrio.
De winst:
Een raket met 150 PK vermogen, 190 Nm koppel.
Met remkracht als een anker.